Help je kind met die grote stap in zijn leven!

We horen het heel vaak van ouders. Dat de overstap van groep 8 naar de middelbare school echt enorm groot is. En ja, wij kunnen dat alleen maar beamen. Ik heb het zelf met mijn kinderen ervaren en ben ze hiermee gaan helpen.

Maak die stap zo gemakkelijk mogelijk

Want er gebeurt al genoeg in die koppies als zij naar de brugklas gaan. Hun hele omgeving verandert. Als dan de hoeveelheid vakken op ze af komt met allemaal nieuwe kennis raken ze ondergesneeuwd. Ze weten echt niet meer waar ze moeten beginnen.

Om nog maar niet te spreken over de vreemde talen. Want het is leuk om een vreemde taal te spreken, maar vóórdat je deze spreekt heb je al heel wat uren oefenen en herhalen erop zitten.

Hoe kun je jouw kind helpen?

Ga zelf met je kind aan de slag. Een vreemde taal leren is oefenen, oefenen, oefenen. En vooral woordjes leren, leer je door te overhoren, kris kras door elkaar.

Want als ze eenmaal met een woordenlijst uit het lesboek bezig zijn kennen ze de volgorde al snel. Dit zorgt er dan voor dat ze de woordjes niet meer echt opslaan. Want als je ze de volgende dag overhoort, en begint met een andere volgorde, dan zijn ze het kwijt.

Naast het overhoren is het ook heel slim om ze de woorden te laten opschrijven in de vreemde taal. Want juist door het schrijven beklijft de kennis. En als je dan ook nog eens de uitspraak van de woorden hoort, bijvoorbeeld op internet, dan heb je horen, zien en schrijven.

Ik weet er alles van

Toen mijn zoon naar de brugklas ging gebeurde bij hem hetzelfde. Zo veel verschillende vakken en huiswerk en dan ook nog eens het vele sporten maakten dat hij gewoonweg geen tijd had om ook nog eens de woordjes van Frans en Duits te leren.

Daarom maakte ik voor hem een spel zodat ik wist dat hij in ieder geval de basiskennis leerde. Want de basiskennis heb je je hele leven nodig. Het is fijn, en goed, om een grote woordenschat op te bouwen, maar als je de belangrijke werkwoorden niet kunt vervoegen, of de maanden, de dagen, de jaargetijden en de cijfers niet kent, ja dan loop je toch al snel vast als je de taal wilt gaan spreken.

Dus eigenlijk kun je wel zeggen dat mijn zoon er voor gezorgd heeft dat het taalspel is ontstaan 🙂 Ik maakte het spel voor hem en we begonnen spelenderwijs Frans te oefenen. We begonnen met een paar woordjes en werkwoorden en er kwamen er steeds meer bij. Gaandeweg beklijfde de taal. Hij vervoegde de werkwoorden zonder erbij na te denken. Omdat ik zelf een woordje Frans spreek kon ik hem zelf meteen de juiste uitspraak geven.

En toen we een keer in Frankrijk op een toernooi waren kon hij zelf met de coaches en andere spelers praten. Hoe cool is dat?! Ik was natuurlijk apetrots dat hij dat deed.

En ik moet je zeggen, dat is nog een bijkomend voordeel, hoe jonger kids met het leren van een vreemde taal beginnen, hoe minder schroom ze hebben om de taal daadwerkelijk te spreken.

Zo heb ik mijn zoon spelenderwijs geholpen met het opbouwen van zijn Franse basiskennis. En voor Duits deden we precies hetzelfde. Eens in de zoveel tijd herhaalden we de woorden en werkwoorden. Zelfs toen hij in de hogere klassen zat, speelden we het nog. Want die belangrijke werkwoorden heeft hij continu nodig.

Ik wil direct aan de slag!

Wil jij jouw brugklasser, of brugklasser to be, helpen en goed voorbereiden op de vreemde talen? Bestel dan een van de taalspellen.