Brugklasser in de stress?!

tiener met rugzak
Zie jij je tiener al lopen? Met die zware rugzak, op weg van school naar huis. Loodzwaar zijn die dingen. Maar behalve dat ze fysiek zwaar zijn dragen de brugklassers ook ballast met zich mee. Want jee, wat hebben zij een zware dag gehad!

✔︎ Het was druk op school,

✔︎ veel indrukken,

✔︎ een zware tas,

✔︎ een pak huiswerk,

✔︎ 2 toetsen op 1 dag,

✔︎ heel erg moe,

✔︎ en dan moet ie vanavond ook nog die woordjes leren





Pfffff…..moedeloos wordt je tiener ervan. En jij waarschijnlijk ook! Want je wilt hem zo graag helpen. Toch?!

Ik herken het heel erg. Alles wilde ik doen voor mijn tiener. Want ook ik zag het met lede ogen aan hoe zwaar die brugklasperiode was. En los van zijn drukke schema, met school en sport, had ik het zelf ook superdruk. Dus beiden kwamen we in een squeeze terecht.

Ik probeerde alle ballen in de lucht te houden. Zelf op tijd uit mijn werk komen, eten koken, tijd vrijhouden om te helpen en te overhoren, naar de trainingen sjezen, in het weekend de wedstrijden, huis aan kant en dan ook nog proberen om het gezellig thuis te houden. Én mijn tiener het gevoel te geven dat ie ‘los’ was, want ook dat was (is) belangrijk.

Het eindigde in mijn geval….met het zelf ontwikkelen van materiaal om de leerstof zo simpel mogelijk te maken! En dat was het begin van QUIBOBA en het EINDE van de STRESS in HUIS. Ik ontwikkelde een MEMORY-SPEL en zag mijn kind opbloeien, rust in die ogen krijgen. Want die talen:

🖤die kreeg hij onder de knie,

🖤eindelijk kon hij die werkwoorden vervoegen

🖤kende hij de kalenderwoorden uit zijn hoofd

🖤was er tijd voor vrije tijd

🖤had hij altijd alle huiswerk op tijd af





Een verademing was het! 🙏 Voor beiden kan ik je vertellen.





MAAR HOE DAN?

Je denkt nu misschien “Hoe kan het spel daar allemaal voor zorgen?”

Nou eigenlijk is de oplossing heel simpel. Doordat hij de basiskennis van de brugklas leerde met de spelletjes had hij tijd over voor de andere vakken.

Want de kneep zit ‘m bij de talen in het automatiseren van de kennis. Telkens weer opnieuw de woorden leren en de vervoegingen oefenen. Dat kost tijd. Doordat we de spelletjes overal gingen doen leerde hij op een vlotte en afwisselende manier alle basiskennis.

Zo kende hij in no-time de werkwoordvervoegingen van aller, faire, prendre, avoir en noem ze maar allemaal op.

Want je hoeft niet per se achter je bureau de taal te leren. Je leert het ook:

  • Onderweg in de auto
  • Tijdens het ontbijt of avondeten
  • Als je wandelt met de hond
  • Op de bank
  • Staand (voor de wiebelaars)




Elke tiener kan op zijn/haar eigen manier met de spellen aan de slag. De een vindt het fijn om te schrijven, de ander wil het zien en weer een ander hoort het liever.

Ouders zijn heel enthousiast over de spellen, want:

🖤ze kunnen de talen nu samen leren met hun zoon/dochter

🖤ze hebben handvaten om de tiener te helpen

🖤er is veel afwisseling zodat het leuk blijft

🖤die woordjes hebben ze nu heel snel geleerd

🖤er is tijd voor de andere vakken die óók moeten





ONZE TIP!

Begin met een set kaarten en breidt deze steeds verder uit. Bijvoorbeeld: Begin met de dagen van de week, herhaal deze de volgende dag. Op dag 3 herhaal je ze opnieuw en neem je er de cijfers bij. Dat doe je op dezelfde manier. Ken je deze dan ga je een voor een de werkwoorden erbij nemen. En zo ken je in een korte tijd de woorden en de werkwoorden.

WIL JIJ OOK AAN DE SLAG EN JE PUBER HELPEN?

Kijk dan snel in de shop voor het taalspel dat bij jou/jullie past! We hebben 4 talen, 3 spellen per taal, dus je kunt kiezen uit 12 verschillende spellen.

BONNE CHANCE 🥰

tieners met rugzak
Een relaxte brugklasser in huis 🙂

Wil jij ook zo'n spel?

Bestel dan snel jouw spel in de shop!

En kijk ook even bij de voordeelpakketten.