Een spel, net als het rekenspel bij Dragons’ Den

Heb je Dragons’ Den gezien? Ik kreeg er onlangs veel appjes en berichten over. “Angelique, heb je het gezien? Dat is wat jij met taal doet, net als bij Dragons’ Den”.

Net als bij dragons' den

Een spel ontwikkelen net als het rekenspel van Dragons’ Den

“Heb je Dragons’ Den gezien?” Ik kreeg er onlangs veel appjes en berichten over. “Angelique, heb je het gezien? Dat is wat jij met taal doet, het is bij Dragons’ Den”

Dus nieuwsgierig als ik was, heb ik de aflevering teruggekeken. En waarachtig, het sluit precies aan bij datgene wat ik altijd zeg “stof leren in spelvorm beklijft vele malen beter”.

Kinderen hebben een achterstand opgelopen

Hans, rekendocent op het MBO zag dat Nederlandse kinderen een rekenachterstand hebben en heeft daarom een rekenspel gemaakt. En ook hij ondervindt dat kinderen met het spel beter leren en het geleerde vasthouden. En met dat rekenspel was hij bij Dragons’ Den. (bekijk het dragons’ den – youtube filmpje )

En dat is ook precies de reden waarom ik de taalspellen ontwikkeld heb.

Ik zag mijn kinderen en hun vrienden worstelen met de vreemde talen, met het leren en herhalen uit een boek en ik ondervond dat de stof niet bleef hangen.

Zeker niet bij de werkwoorden. En net die zijn zo ontzettend belangrijk.

Natuurlijk leer je een taal door heel veel woorden te kennen. Maar de basis, de basis van werkwoorden vervoegen op de juiste manier, zonder erbij na te hoeven denken, daar begint het mee. Daar staat of valt alles mee.

Als je die basis niet onder de knie hebt blijf je maar met een taal worstelen. En dat geldt natuurlijk ook voor rekenen.

Maar wij gaan ze helpen

In de afgelopen tijd met Corona hebben de kinderen een achterstand opgelopen. Daar kunnen we niet omheen. Maar dat betekent niet dat dit niet ingehaald kan worden.

We gaan er gewoon met z’n allen keihard aan werken om ze op niveau te krijgen, om ze die basiskennis te leren zodat ze weer lekker vol zelfvertrouwen aan de slag gaan.

Want zelfvertrouwen is onbetaalbaar

Maar juist met het spreken van vreemde talen zit dat zelfvertrouwen nogal eens in de weg. Sterker nog, het niet durven spreken maakt ze juist onzeker. Want kinderen hebben schroom om hardop te spreken, om het fout te doen, om een vreemde taal te spreken en fouten te maken.

En dan zijn wij er om de kinderen hierbij te helpen. Door in spelvorm de taal te leren. Dat heeft vele voordelen. Ik schreef er eerder al blogs over dat spelend leren werkt. En in deze uitzending van Dragons’ Den werd dat nog maar eens bevestigd. “Stof leren in spelvorm beklijft vele malen beter”.

Met de taalspellen kunnen we groei stimuleren en een studieversnelling uitlokken. Het inspireert kinderen om te leren. Om de taalkennis weer op te pakken en onder de knie te krijgen.

Wil jij je tiener helpen? Vraag dan eens met welke taal je kind het meeste moeite heeft. Van welke taal kent ie de basiswerkwoorden onvoldoende? Is dat avoir, être, pouvoir van Frans? Of is het juist haben, sein, werden van het Duits?

Voor elke brugklastaal hebben wij de belangrijkste basis werkwoorden opgenomen in de spellen. En natuurlijk zit er nog meer basiskennis in elk spel.

En voor die uitspraak hoeft je puber niet bang te zijn. Met de podcast die je erbij krijgt hoor je direct de juiste uitspraak. Hiermee kan je zoon of dochter zelf in zijn of haar eigen ruimte hardop oefenen.

Help jij mee om die onderwijsgroei te stimuleren?

 

Leren met voorbedrukte woordkaarten optin